Mennyire vagy megbocsájtó? Print
Written by Horváth-Kovács Diána   
There are no translations available.

 Az ayurvédikus filozófia szerint bár valamennyien az EGY-ben létezünk, mégis képzeteink által valamennyien más-más elemek meghatározottságát hordozzuk magunkban. Ezért nem csak testi, de lelki működéseink is egyedi sajátosságokat mutatnak.

 

 

A megbocsájtás az a folyamat, melynek során az ember visszanyeri a feltétel nélküli szeretet állapotát a megbocsájtást képező személlyel, eszmével, entitással kapcsolatban. Az ayurvedika.hu portálon számos írás szól a megbocsájtás áldásos hatásairól. A megbocsájtással nem csak az ember lelke szabadul fel, de a doshákat szemlélve azok kiegyensúlyozottabb működését segíti. S ha az ember megbocsájt, nem csak a lelki mérgektől, de a testi salakanyagoktól is megszabadul, a szervezet fizikai méregtelenítési folyamatai spontán felélénkülnek.
 
Honnan ered a harag? A harag, méreg, düh a tűz elemhez tartozó túlműködési jelenség. Akkor jelentkezik, ha lázadunk, ha erős bennünk az el nem fogadás (élethelyzetekkel, embertársainkkal szemben), ha erős bennünk a változtatási kényszer, mégsem jut ez bennünk kifejezésre (félelmek, elnyomások eredményeként). A harag tanúskodik arról, hogy sérült az emberi egó, veszélybe került az adott egyén középponti szerepe, melybe az ember rendelte magát. A harag nem csak annak mérgező, aki elviseli, de főleg abban erős, akiben keletkezett.

Megbocsájtás az ayurvédikus testalkatok tükrében

A főleg Vata ember félénk, határozatlan, bizonytalan, könnyen zavarttá és idegessé váló. az éter és levegő elemek lelki aspektusai lévén az ő legnagyobb félelmük az önkifejezéssel és az el nem fogadástól való félelemmel van kapcsolatban. Ha megszólítjuk ezen félelmeit, ne csodálkozzunk, ha ingerületbe hozzuk őket! Könnyen megijednek, általában szeretnek mindenen morogni, mindig találnak valamit, ami miatt elveszíthetik a béke állapotát. A Vata ember tehát könnyen dühbe gurul, hajlamos elfojtásokkal élni, mely nem kedvez lelki méregtelenítési folyamatainak. Általában nem foglalkozik a dolgok mélyebb jelentőségével, hajlamos átsiklani felettük anélkül, hogy levonná a tanulságokat egy élethelyzetből, eseményből. A megbocsájtás folyamán is felszínes marad, látszólag hamar túllendül a problémákon, azonban a levegő elem görcsössége folytán nem múlik el tudatából nyomtalanul a sértettség.
 
 
A Pitta ember határozott, kreatív, vezető hajlamokkal megáldott. A tűz elem lelki aspektusai révén az ő legnagyobb félelme a fájdalomtól való félelem. Ez jelentheti a testi fájdalomtól való félelmet éppúgy, mint a lelki csalódástól valót. A Pitta ember határozott elképzelésekkel rendelkezik életének alakulásáról, s ha ezt bármi vagy bárki veszélyezteti, megismerhetjük harcos természetét. Az önmagával harmóniában élő Pitta ember nem riad el a kihívásoktól, azokra kreatív aspektusa révén megkeresi a megoldást. Azonban egyensúlytalan lelki állapotban igen könnyen haragra gerjed, ha azt érzi, ereje, elképzelései nem kapnak elég teret és támogatást. A harag mellett sokszor megmutatja bosszúálló természetét, kritizáló magatartásjegyeit. A tűz felborulása bár felemésztő, de változásokat generáló tulajdonságai miatt az embert könnyebben kivezeti egyik tudatállapotból (pl. haragvóból) a másikba (pl. belátóba).
 
 
A Kapha testalkatú ember legnagyobb félelmei az anyagi világhoz (létbiztonsághoz) és a kapcsolati konfliktusokhoz kötődik. Legtöbb indulatát ebben a két témakörben gyűjti és ezen félelmeinek erősítésével tudjuk leginkább kivívni unszimpátiáját. A Kapha ember személyiségjegyeit tekintve stabil, kiegyensúlyozott, bár egyensúlytalan állapotban könnyen ragaszkodóvá válik. Általában nehéz felbosszantani, azonban ha sikerült, akkor sokáig képes hordozni a haragot. Haragtartásának magyarázatában a nehézkes, Kaphát alkotó elemek (víz és föld) állnak. hiányzik belőle a Vata könnyedsége, mely segítene átlendíteni őt a kihívásokon. Mivel hajlamot mutat a haragtartásra, ezért évek múltán is felemlegeti sérelmeit. Környezete lelki motiválással tudja őt közelebb vinni ahhoz a felismeréshez, hogy szüksége van megbocsájtáshoz a továbblépéshez. Érdemes lenne levennie a fókuszt a haragvásról és figyelmét arra fordítani, hogy békességben egyszerűbben telik az élet.
 
A megbocsájtás mindenki érdeke kell legyen. Amikor valakiben megfogan az elengedésre való vágy és akar érte tenni is, nem csak önmagával szemben végez helyes cselekedetet, de jót tesz azokkal is, akikre haragszik, hiszen éppen mások kettősségeinek elvétele által cselekszik a szattva fényében. Így doshái harmonizálódnak, tudata lecsendesedik, testi mérgei elillannak.