Az édes íz Print
Written by Horváth-Kovács Diána   
There are no translations available.

Az édes ízA szattvikus táplálkozás szerint a táplálkozásunkban mind a 6 alapíz jelenléte fontos a doshák kiegyensúlyozott működésének szempontjából. A 6 alapíz az édes, a sós, a savanyú, a csípős, a keserű és a fanyar ízeink mindegyike bizonyos őselemek kombinációjából tevődik össze. Az ízek helyes megválasztása képes gyógyító folyamatokat elindítani a szervezetben. Elsőként ismerkedjünk meg az édes ízzel.

Az édes íz a föld és a víz elem tulajdonságait ötvözi. A földnek köszönheti nehézkességét és lassú emészthetőségét, a víznek pedig olajozottságát, és zsírosságát. Az Ayurvéda elvei szerint az édes íz jól egyensúlyozza - a föld és víz elemnek köszönhetően – a Vata és a Pitta dosha felborulását, pl. száraz és érzékeny bőr, emésztési zavarok, pl. gyomorégés stb. Az édes íz túlzott fogyasztása a Kapha emberekre kedvezőtlenül hat. A Kapha típust is a föld és a víz elem dominanciája határozza meg, akárcsak az édes ízt, így egy Kapha ember számára a túl sok édes íz a Kapha dosha túlműködését okozhatja, melynek tünetei az elhízás, a légszomj, a cukorbetegség stb. 

AZ ÉDES ÍZ HATÁSAI

Az édes íz hideg, nehézkes és olajos tulajdonságokkal bír. Továbbá:
  1. Erősíti a szöveteket, táplálja és olajozza a bőrt, különösen jó a szöveteket és a bőr kiszáradásra való hajlama esetén
  2. Csökkenti a fájdalmakat, a görcsöket és a merevséget a testben
  3. Csökkenti az elsavasodás okozta tüneteket, pl. gyomorsavtúltengés, gyomorégés
  4. Megtisztítja az érzékszerveket
  5. Támogatja az életerőt
  6. Extra tápanyaggal szolgál, pl. erősíti az izmokat, a hajat, a fogakat és a körmöket
  7. Csillapítja a mérgezések tüneteit
  8. Enyhíti a szomjúság érzetét és csökkenti az égő érzést a szervezetben, pl. gyomorégés, napsugárzás okozta égő érzés a bőrön
  9. Könnyít a Vata és a Pitta dosha túlműködése okozta tüneteken
 
Az édes íz körébe tartozó élelmiszerek a teljesség igénye nélkül: mangó, őszibarack, sárgabarack, dinnye, mazsola, datolya, füge, tejtermékek (tej, túró, tejszín), burgonya, tésztafélék, gabonafélék, rizs, húsok, tojás, dió stb.
 
A túl sok édes ízű étel fogyasztása a fogak romlásához vezet, elhízást okoz, növeli a test nehézkességét. Tudatilag is lassít, fokozza a depresszióra és a letargiára való hajlamot. Étvágytalansághoz és elégtelen emésztéshez vezet, csökkentve az emésztő tűz erejét. A hányinger és a hányás is a víz-föld elemek túlműködésének a jelei. Cél a mértékletesség, nem csak az édes íz, de a többi íz fogyasztását is figyelembe véve!