A vegyes táplálkozás Print
Written by Ayurvéda portál   
There are no translations available.

A vegyes táplálkozásAz Ayurvédikus elvek szerint a vegyes táplálkozás az egészséges, szemben mindenféle vonzás és taszítás elvén működő táplálék kiválasztásnál. A tudomány jelenlegi állása ebben a tekintetben egyezik az Ayurvédikus tanokkal, azonban sokan félreértelmezik ezt a megvalósítás során. Hogy mit jelent a vegyes táplálkozás? Erről próbálunk meg iránymutatást adni.

A védikus elvek szerint élő embereket tanítóik óvják minden íz dominanciájától, így helytelen táplálkozásnak számít a túl sós, a túl csípős, a túl savanyú, vagy a túl édes ételek huzamos ideig tartó fogyasztása. Ezt a négy típust azért emeltem ki, mert Magyarországon a legjellemzőbben fogyasztott ételek ebben a kategóriákba tartoznak. Természetesen a túl keserű és a túl fanyar ételek tartós fogyasztása ugyanolyan egészségtelennek számít.
A helyes vegyes táplálkozás az, ha a hat íz egyformán uralkodik az ételben, vagy ha az ízek egy rövid idő alatt átlagolódni tudnak a szervezetben. Ez utóbbi azt jelenti, hogy az ízek egy-egy táplálkozásnál dominánsak lehetnek, de változatossága olyan mértékű, hogy ez a szervezet számára képes átlagolódni.
A gyakorlatban a vegyes táplálkozás nem azt jelenti, hogy mindennap más elkészítési módszerrel eszem húst, ahogy az sem, ha köretként a burgonyának mindig más elkészítési módját választom. Tipikus példája a nem vegyes táplálkozásra, ha egy viszonylag változatos étrendben mindig fogyasztok kenyeret, vagy ha mindig ugyanazon zöldségekből készítek salátát. Megszegi a vegyes táplálkozás elvét, aki minden táplálkozáshoz ugyanazt az italfélét (kivéve víz) fogyasztja, mint például a bor, vagy a tea.
Aki teheti, sokat lendíthet a vegyes táplálkozásán, ha egy étkezésen belül eszik, minél változatosabban. A több fogásos étrendnél jól meg lehet választani az ízek harmóniáját.
Természetesen abszolút vegyes táplálkozást igen nehéz megvalósítani, azonban az egyoldalú táplálkozást jól lehet kompenzálni. Ha valaki például elsősorban húst és szénhidrátokat eszik, jó, ha azt tudja kompenzálni keserű, fanyar, csípős, savanyú ételekkel, vagy italokkal. A kompenzálás megtörténhet ún. étrend kiegészítőkkel, azonban a tévedések elkerüléséért fontos megjegyezni, hogy ezek nem csak vitaminok és ásványi sók, inkább a természetgyógyászat által ismert gyógynövény hatóanyagok.
A vegyes táplálkozás tehát az Ayurvéda elvei szerint elérhető az alábbi módokon:
  • Vegyes ízű ételek készítése
  • Többfogásos étkezés (többféle ételből keveset)
  • Az ízek kiátlagolásával (maximum 3-4 nap alatt)
  • A táplálkozás kompenzálásával
Természetesen, az ősi törvény még ma is érvényes: „Nem az teszi az embert tisztátalanná, ami a száján bemegy, hanem ami kimegy rajta”. Az ember hite uralkodhat mindennemű testi folyamaton, de ha az emberiség számára fontosabb alacsonyrendű elvekhez való ragaszkodás, jobb, ha a vegyes táplálkozásban bízik, mint mindenféle áltudományos módszerhez, mert a vegyes táplálkozásban valósul meg leginkább a vonzás és taszítás nélküli élet, azaz a szattvikus lét.