Étkezési tippek a Vata típusúaknak Nyomtat
Írta: Horváth-Kovács Diána   

étkezés vata típusúaknakMost következő írásunkban a Vata típusú emberek számára legideálisabb táplálkozási lehetőségeket gyűjtöttem össze egy csokorba, melynek megtartásával fizikailag és szellemileg megőrizhető a szervezet kényes egyensúlya. A Vata irányítja a gondolatok mozgását, az érzelmeket, az életerő folyását, az idegi impulzusokat és a folyadékokat a szervezetben.

A Vata típusú emberek szervezetében a két legkönnyebb és legmozgékonyabb elem, az éter és a levegő domináns. A csípős, fanyar és keserű ízeink mind levegő elemmel telítettek, tehát ezen alapízű ételek növelik az amúgy is domináns vatát a szervezetben. Ezek helyett részesítsük előnyben az édes (természetesen édes ízű), a savanyú és a sós ízeket. Javasolt meleg ételek fogyasztása, hozzáadott vaj és zsír használata, melyek enyhítenek a vata okozta hideg érzeten. A meleg hatású ételek mellett a nedves ételek, mint például a főtt gabona vagy zabpehely, egy tányér meleg zabkása, vagy zödségleves ajánlatos, melyek enyhítik a vata okozta szárazságot a testben. A meleg tej kiváló! Vatánk adhat hozzá egy kis cukrot, vagy mézet, ha úgy jobban szereti! A kandiscukor mellőzendő, zavarja a vatát!

Minden nyugtató hatású étel segít a vata helyreállításában. Használja az alábbi tápanyagokat: meleg tej, tejszín, meleg levesek, párolt húsok, meleg zabpehely, frissen sült kenyér. A vata, mint dosha, hideg természetű, a jeges italok, a nyers zöldségek nem ajánlatosak a vata egyensúlyhiányban küszködőknek.

A reggeli étkezést a Vata ember semmiképpen se hagyja ki! Reggeli étkezése legyen meleg, például egyen meleg gabonaféléket, mint például tejberizst, vagy fogyasszon meleg, krémes, édes ételeket! Délután érdemes egy meleg vagy egy gyógynövényes teát valamilyen rágcsálnivalóval elfogyaszthat. Kerülje el a magas koffeintartalmú italokat, amelyek hozzájárulnak a vata egyensúlytalanságához keserű alapízüknek köszönhetően, amely vata növelő hatású. Az egzotikus konyhát kedvelő vata emberek előszeretettel ehetnek mexikói vagy indiai, olajban sült, főzött ételek!

A száraz és sós rágcsálnivalók helyett részesítse előnyben a sós és olajos magokat! Minden édes gyümölcs jó a vata helyreállításában! Kerülje az éretlen gyümölcsöket, mivel azok fanyar ízűek és így vata növelőek.Étkezések alatt vagy után igyon meleg vagy forró vizet a jéghideg víz vagy italok helyett!

Összesítve: A reggeli legyen rendszeres! Forró, édes és savanyú ételek javasoltak! Mellőzze a vata a keserű és a száraz ételeket! Fűszerek, mint pl. fahéj, kardamom, kömény, gyömbér és szegfűszeg mérsékelten használandók! Mentálisan, mivel vatánk igen izgő-mozgó, gyors és kissé hiperaktív, válasszon olyan tevékenységeket, melyek megnyugtatják idegrendszerét és melyek kevésbé élénkítőek, sokkal inkább megnyugtatóak. Az úszás és a jógázás például éppen a Vata típusúaknak kedvez leginkább. Jó egészséget, kedves Vaták!