Életmód Vata-Pitta típusúaknak Print
Written by Horváth-Kovács Diána   
There are no translations available.

A vegyes test-és személyiségtípus az ayurvédikus testtípusok közül a leggyakrabban előforduló. Sok kérdés érkezett felénk a vegyes testalkatúak életmódját érintően, ezért bemutatjuk a számukra javasolt egészségmegőrzési sajátosságokat. 

 

 

A Vata-Pitta vagy Pitta-Vata típusú ember személyiségének maghatározója az éter-levegő és a tűz elemek. A vegyes testtípusok esetében is az egyik dosha egy picikét hatványozottabban jelentős a másik doshához mérten, de bármelyik dominanciájáról is legyen szó, egyaránt érvényesek rájuk a most következő javaslatok.
 
A Vata dosha a hűvösség, a szárazság, a könnyedség, a mozgékonyság aspektusait hozza magával. Amikor egyensúlyban van bennünk, akkor az ember energikus, alkalmazkodóképes, rugalmas, és jókedvű. A vata dosha megnövekedése azonban a bőr szárazságát, a gázképződés fokozódását, és székrekedést hoz magával testileg, míg lelkileg az idegesség, a feszültség, s a szétszórtság jegyeit növeli.
 
A tűz elem a melegség, a szárazság, a könnyűség érzését fokozza bennünk. Egyensúlyi helyzetben a tűz elem segíti az embert abban, hogy céljaira maximálisan koncentrálni tudjon, erősíti a bennünk lévő vezetői képességeket, és felkészíti az embert a pszichikai terhelésekre adott pozitív válaszokra. Amennyiben a tűz elem megnövekszik, lázat, türelmetlenséget, fertőzéseket, fekélyeket tud okozni.
 
Az ayurvédikus felfogás szerint a vegyes személyiségtípusú embereknek a Vata-Pitta doshát kell stabilizálniuk, mégpedig úgy, hogy erősítik önmagukban azt a doshát, amely kevésbé domináns, ebben az esetben a Kapha doshát.
 

TÁPLÁLKOZÁS A VATA-PITTA/PITTA-VATA TESTTÍPUSÚAK RÉSZÉRE

 

A Vata-Pitta vegyes testalkatúak fogyasszanak több főtt, s szaftosabb ételt, melyek nehezebben emészthetőek. Ilyen tápanyagok pl. a burgonya, rizs, húsfélék, gabonafélék, tojás. A nehezebben emészthető ételek ugyanis lassítják az embert, melyre a pörgős Vata-Pitta embernek szüksége van.
 
A forró, csípős és sós ízek fogyasztását mérsékelni kell, pl. hagyma, fokhagyma, piros paprika, csilli sült és sós ételek, mert allergiás reakciókat okozhatnak. Érdemes 3-4 óránként kisebb adagokban táplálkozni és odafigyelni arra, hogy a táplálkozásunk nyugodt körülmények között menjen végbe.
 
A gyümölcsök közül a szárított gyümölcsök fogyasztása előnyös. A szárított gyümölcsök mellett javasolt fogyasztásra a kókuszdió, a füge, a szőlő, a kivi, a mangó, az édes dinnye, az édes narancs, az őszi- és a sárgabarack, az ananász és a szilva.
 
A zöldségek közül a táplálkozásban jó a articsóka, a spárga, a kukorica, az uborka, a zöldbab, az édes burgonya, az édesrépa és a cukkini kiváló. A káposztafélék családjába tartozó zöldségek fogyasztását minimalizálja a Vata-Pitta típusú ember, mert gázképződést fokoz, pl. brokkoli, karfiol, kelbimbó, káposzta, kínai kel stb.)
 
A főzéshez válasszon a Vata-Pitta ember szezám olajat és ghít. Ha a Vata dominánsabban jelenik meg a testtípusban, akkor a napraforgó olaj is kitűnő. A fűszerek közül alkalmas fogyasztásra a kardamom, az édeskömény, a koriander, a kömény, a kurkuma, a vanília, a sáfrány, a rózsavíz és a menta. A fahéj, a szegfűszeg, a mustármag növeli a tüzet, s nem szerencsés túlzott használatuk.
 
Italok közül a tej, és a különböző teák hasznosak (pl. kamilla, bodzavirág, a kömény, a hibiszkusz, a jázmin, a levendula, a citromfű, az édesgyökér, a lótusz, fehérmályva (más néven orvosi ziliz), a málna, a rózsa és a sáfrány)
 

ÉLETMÓDBELI TANÁCSOK

 
A Vata-Pitta típusú ember labilis személyiség. Kedélyállapota ingadozó, a félelem és az agresszió között lebeg folyamatosan. Gyenge az immunrendszerük és alacsonyabb az életerejük, hajlamosak elfojtani érzéseiket és indulataikat. Erős indulatokat tudnak kiváltani környezetükből, mégis az a legjobb tanács szeretteiknek, családtagjaiknak, hogy legyenek hozzájuk türelmesek és segítsenek számukra békés életteret teremteni.
 
Számukra mindenekelőtt fontos a lassúság, a nyugalom megalapozása. Ennek módszere a jóga, mely a légzés kiegyenlítésével és a meditáció eszközével képes átpolarizálni kételyeiket, s energiával tölteni fel szervezetüket. Fontos feltöltekezniük életerővel, hiszen félelmeik és indulataik viharában sokszor érezhetik alacsonyabbnak kitartásukat az élethez.
 
A meditáció során jó, ha valami kellemesre gondolnak, ha elmélyülnek Istenben, s mantrákkal fokozzák bizalmukat Teremtőjük és többi embertársuk irányába. A külső közegben végzett meditáció fokozza bennük a természet finom rezgéseit.
 
A testmozgások közül a nem túl gyors és megerőltető sportok kedveznek nekik, pl. séta, úszás, ugrószőnyeg, a terepfutás vagy a tereplovaglás, a síelés.
 
A testüket, s bőrüket szezám- és napraforgó olajjal kényeztessék, s ha tehetik, vegyék igénybe rendszeresen az ayurvédikus masszázsok kínálta nyugtató hatást.
 
A Vata-Pitta ember mottója: „Ne felejtsenek el hallgatni megérzéseikre, engedjék el hihetetlenül erős önkontrolljukat, növeljék magukban a bizalmat a világgal szemben, lazítsanak berögződött szabályrendszereiken!