Az Ayurvéda filozófiája |
Írta: Horváth-Kovács Diána | |||
Ha az Ayurvéda filozófiáját akarjuk megérteni, akkor nem tudunk elvonatkoztatni az indiai szentírásoktól, a Védáktól, hiszen az Ayurvéda szerves részét képezik. Nehéz összefoglalni pár mondatban, hogy mik is a Védák üzenetei, mire is akarnak megtanítani. Az ayurvéda filozófiája nagyon hasonlatos más keleti filozófiához (tibeti orvoslás, kínai orvoslás), mindegyikben közös, hogy az ayurvéda az alapja. Az ayurvéda filózófiájáról több száz oldalon keresztül lehetne írni, megpróbálom a lényeget összesűríteni ebben az egyben, természetesen a teljesség igénye nélkül. Betekintés az Ayurvéda filozófiájábaAz ayurvéda főbb elve az alábbiak:
A fent felsorolt elvekkell az ayurvedika.hu portálon hamarosan részletesebben is foglalkozunk. A három doshaAz Ayurvéda tanításai szerint a test folyamatait három ható erő (ún. dosha) szabályozza. A Doshák láthatatlanok, csak megnyilvánulásaikból észlelhetők. Az Ayurvéda szemlélet szerint ezek a testben mozoghatnak, gyarapodhatnak, vagy éppen megfogyatkozhatnak. A doshák jelen vannak minden szervben, minden szövetben, minden sejtben. A három dosha harmonikus kapcsolata eredményezi az egészséget, ezen egyensúly felbomlása okozza a szervezet megbetegedéseit. A hét dhatuAz Ayurvéda tudományában a dhatuk az alapszövetek, melyek fenntartják és táplálják, védik a testet. A 7 dhatu a következő:
A dhatuk szerepe és funkciói hasonlók, mint amit a modern tudomány ismer. Azonban a szövetekben áramló hatóerők (doshák), ezekben a szövetekben nyilvánulnak meg.
A három malaAz Ayurvéda felfogásában a malák a test (az anyagcsere) végtermékei, melyeket a test kilök magából, hiszen működéséhez nincs szüksége a végtermékekre. A hét dhatuval kapcsolatos emésztési folyamatnak a melléktermékei a malák. A doshák hatására válnak el a malák a dhatuktól. A malák el nem távozása a doshák egyensúlyvesztését okozza, azon keresztül pedig a test egyensúlyi állapotának elvesztését pl. székrekedés. A végtermékek három fajtája:
A különböző testi folyamatok, funkciók (anyagcsere, mozgás, stb.) minőségi és mennyiségi jegyeit jól lehet leírni az ayurvéda fenti elveinekk egymásra hatásával. Az ayurvéda olyan komlex rendszert alkot, amely képes leírni az embert. A felsorolt elvekben is vannak mélységek, amelyet most nem említettünk (pl.: a doshák is tovább bonthatók), azonban a figyelemfelhíváshoz elegendőnek tartok ennyi információt közölni.
|