Névnap

Ma 2024. március 29., péntek, Auguszta napja van. Holnap Zalán napja lesz.

Küldjön képeslapot az ayurvedika.hu-ról!

Ne feledd! A nevedet nem te választottad, de megdicsőíteni csak te tudod!

Szavazzon

Kérlek, segíts szavazatoddal! Milyennek tartod az ayurvedika.hu-t?
 

Ayurvedika a Facebook-on




Jelenleg a csevegőben tartózkodik:

Nincs senki online

Ayurvéda képekben

Napi vicc

A falusi templomba betéved egy parasztbácsi. Leül és elkezd nézelődni. Amikor elérkezik a mise ideje, a pap megkérdi tőle:
- Csak egyedül van itt, azért megtartsam a misét?
Erre a bácsi:
- Én nem vagyok nagyon okos, de ha kimegyek az ólba, és csak az egyik disznó jön a vályúhoz, azért megetetem azt az egyet is!
A pap erre megtartja a misét, egészen belelkesedik, cifrázza kedvére.
Két óra múlva megszólal az öreg paraszt:
- Hát atyám, én nem vagyok egy okos ember, de azt tudom, hogy ha csak egy disznó jön a vályúhoz, azért nem adom neki az összes moslékot...

Google Fordító

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Ayurvéda

A mentáról ayurvédikusan

News image

A menta világszerte elterjedt és használt növény. Legismertebb felhasználású teába, hűsítő italokba, szószokban. Ayurvédikus szemmel... Bővebben

Csaraka, az Ayurvéda ősatyja

News image

Csaraka, az ayurvédikus tudás összegyűjtője és egyesítője. Személye meghatározó az ayurvédikus bölcselet és gyógyítás fennmaradásában,... Bővebben

A négy életcél

News image

Egy ember életútját megfigyelve a régi védikus iratok megfogalmazzák azt a 4 hajtóerőt, törekvést, melyek... Bővebben

A Pinda-Brahma alapelv

News image

 A Pinda-Brahma alapelv az ayurvédikus gondolkodás alapvető filozófiai eleme. Az alapelv ismeretével az ember... Bővebben

More in: Ayurvéda szabályozása, Ayurvédikus irodalom, Ayurvéda általában, Ayurvédában használt anyagok, Gúnák, Doshák, Őselemek

Egészség

Egészséges szem Ayurvédával

News image

A szem a lélek tükre – szokták mondani. A szem a szervezetünkben a tűz elem... Bővebben

Ayurvédikus marma terápia

News image

A marma szanszkrit eredetű szó, jelentése: titkos, rejtett, érzékeny pont. A marma energiaközpontot jelöl, mely... Bővebben

Ayurvédikus gyógyszerek formái és felhasználásuk

News image

 Az ayurvédikus orvoslás alapjait képezik a növényi részekből készített és különböző módon alkalmazott készítmények.... Bővebben

Visszérgyulladás gyógymódja Ayurvédával

News image

 A visszérgyulladás nem csak az idős kor betegsége, hanem már fiatalabb korban is felüti... Bővebben

More in: Ayurvédikus egészség, Gyógytanácsok, Ayurvédikus egészségmegőrzés, Ayurvédikus gyógymódok, Receptek, gyógyszerek

Életmód

Hűsítő Lassi ital

News image

Ha nyár, akkor tombol a meleg, a szárazság és a Nap hője. A Pitta dosha... Bővebben

Tavaszi Pancsakarma challenge – Beszámoló

News image

19 napos megtisztulási programot hirdettünk az Ayurvéda jegyében idén tavasszal. A kihíváshoz közel 300-an csatlakoztak.... Bővebben

Ayurvédikus méregtelenítő önmasszázs

News image

Itt a megújulás időszaka! Sokan most készülnek testüket és lelküket méregteleníteni. Mindent tudsz a méregtelenítésről?... Bővebben

Létezik a tej allergia?

News image

A napokban számos internetes fórumon olvashatók a tej fogyasztásának káros hatásai. Utánajártunk a tejfogyasztás ayurvédikus... Bővebben

More in: Ayurvédikus életmód, Ayurvédikus szépségápolás, Ayurvédikus táplálkozás, Indiai receptek, Vegetáriánus receptek, Wellness, Fürdők, Ayurvédikus masszázs, Jóga, Ayurvédikus receptek, Sport, mozgás, ayurvédikus receptek

Lelki élet

Karma jóga?

News image

Karma jóga, vagy önzetlen szolgálat. A jógában ismert fogalom. A karma jóga célja, hogy az... Bővebben

Mágikus mantrák

News image

A mantrák a hindu és a buddhista vallásgyakorlat tudatot tisztító, gyógyító, a képzeteket megtisztító erejű... Bővebben

Boldogság, merre jársz?

News image

Boldogság. Valamennyi létező közös vágya. Elérésének útvonalai sokszínűek, egyénenként, társadalmi és vallási beállítottságtól függően különbözhetnek,... Bővebben

A fájdalomtól való félelem

News image

Hányszor érezzük magunkat sértettnek, sebzettnek, vagy szembesülünk nehezen a kritikával. Nem is sejtjük, hogy ilyenkor... Bővebben

More in: Téveszmék eloszlatása, Gondolatok, Lelki élet, Kötelesség, Erkölcs, Tanúbizonyságok

Kapcsolatok

Szülés utáni regenerálódás Ayurvédával

News image

Anya lettél. Számos kérdés foglalkoztat, s keresed a babavárás előtti énedet. Hogyan találj vissza magadhoz... Bővebben

Édesanyák

News image

Legújabb cikkünk témája az egyéni testalkattal bíró édesanyának személyiségének boncolgatása ayurvédikus szemmel. Melyek az... Bővebben

Tamasz a gyereknevelésben

News image

 A 3 gúna az Ayurvéda tanai szerint (Szattva, Radzsasz, Tamasz) meghatározza ayurvédikus testalkatunkat és... Bővebben

Babahordozás

News image

A babahordozás nem egy új keletű fogalom. Az ősi törzsi népeknél közismert  módja annak,... Bővebben

More in: Kapcsolatok, Babák és mamák, Család, Párkapcsolatok, Társadalmi közösségek, Munkahelyi közösségek

Napi bölcsesség

A jutalom

A szeretet jutalma az örökélet, a bűn zsoldja a halál! Ha Isten minden parancsolatát befogadtad, akkor se várj cserébe örökéletet, mert a jutalmadat csak akkor kaphatod meg, ha feltétel és elvárás nélkül szolgálod az igazságot, ahogy a megváltód ezt tette. Ő azonban már az igaz törekvést is méltatja.

Napi dilemma

A megfelelés dilemmája

Minden nap eldöntheted, hogy az egész világnak meg akarsz-e felelni, s eközben inkább vállalod, hogy elveszted önmagadat, vagy csak a belső boldogság elhívásnak akarsz megfelelni, így a fél világ gyűlölni fog, de élni fogsz.

Kettősségre nevelni Nyomtat Email
Írta: Horváth-Kovács Diána   

A gyermek nevelése során az első 6 évet felölelő időszak sok szempontból létfontosságú, s így van ez a gyermek teljességre nevelésének kérdésével is. Sok szülő azonban a teljességre, az egységre neveléssel ellentétben kitűnő példát ad gyermekének arról, hogyan lehet belesétálni a kettősség csapdájába.  
 A kettősség a gyermeknevelés során mindazok a folyamatok, melynek során a gyermek a biztonságérzet helyett fenyegetettségérzést él meg. Különösen a kezdeti időszakban, de a későbbiekben is fontos a baba lét- és érzelmi biztonságának a megalapozása. Ennek során fontos, hogy a gyermek megkapja azokat az alapvető létszükségleteket, melyek életbenmaradását biztosítják, pl. evés és ivás szükségletének kielégítése, lélegzés, alvás. Akkor alakul ki kettősség, vagyis bizalmatlanság a szülőjével szemben, ha ezek az igényei nem teljesülnek maradéktalanul. Pl. a szülő félelme a táplálkozással kapcsolatban (az anyuka nem eteti meg babáját akkor, amikor a gyermek igényli), a szülő nem ismeri fel a gyermek jelzéseit, s félreértelmezi szükségleteit (eteti, miközben „csak” a gyermek a testközelségére vágyik).
 
A gyermek nem érzi magát biztonságban, ha a szülő minden esetben a hangos és durva fenyítés eszközét gyakorolja felette. Az erős hang és a fizikai bántalmazás riadalmat szül. A gyermek hasonlóan reagál akkor is, ha a szülei nem vele szemben, hanem mással szemben gyakorolják az agresszív kifejezőerőt, vagy ha a szüleivel szemben lép fel valaki ingerülten. Az ilyen eseményeket a gyermek képes magára venni, s félelemmel teli zokogásban törhet ki. Érdemes a gyermeket példamutatóan nevelni, s ekkor elkerülhető, hogy mindenkor a szülőnek hevesen kelljen őt megreguláznia.
 
Később, amikor a baba látóköre kitágul, s figyelmét már nem csak a napi szükségleteinek kielégítése köti le, ekkor a szülői nevelés kérdésköre válik felelősségteljes kihívássá. A kisgyermek kettősségérzetét több tényező is növelheti:
 
 -          A gyermekben kettősség keletkezik, ha a szülők az ő nevelését érintően nem törekszenek az egyetértésre. Ha a gyermek a két szülőtől ellentétes dolgokat tanul meg, akkor kialakul benne a szorongás, hogy vajon mely cselekedetével mely szülőnek felel meg és mi lesz egyes tetteinek jutalma: fenyítés vagy megerősítés. Fontos, hogy ők ketten felnőttként egyeztessék nézeteiket a gyermek nevelését érintő kardinális témakörökben. Egy másik megoldás lehet, ha valamelyik szülőt kijelölik arra a szerepre, hogy az ő szava a döntő, pl. az apuka mondja ki az utolsó szót, pl. ha az apuka a fő döntéshozó, akkor anyuka ne akarja a végső döntést mindenáron megvétózni.
 
 -          A gyerek szabadságát biztosítani kell a saját játékainak és érdeklődésének megválasztásában is. Tipikus jelenség, hogy a szülő erőszakosan tereli gyermekét afelé, hogy milyen játékokat válasszon, mi érdekelje stb. Ennek hátterében gyakran a szülő be nem teljesített vágyai vagy félelmei állnak. Előfordul, hogy a gyereket olyan dolgokra késztetik, melyre még nem ért meg sem szellemileg, sem testileg. Például, amikor egy kisgyerekből modellt akar a szülő faragni, sztárt akar belőle nevelni, amikor az ő feladata még a társas kapcsolatok kiépítése és ismerkedése a világgal. Bár jópofának tűnik egy apró kis modell a kifutón, mégis elveszi a szülő a gyermek jogát a gyermeki gondtalanságtól, szabadságtól és attól a lehetőségtől, hogy önmaga a saját ütemében fedezze fel a világot. A megismerési folyamat ugyanis akkor a legsikeresebb, hogy ha az ember önmagából fakadóan vágyik az egyes dolgok megismerésére. Ebben az esetben válik nyílttá az információk befogadására. Így van ez a gyerekeknél is. A gyereknek nem feladata például saját testvérének a nevelése sem. A szülőnek kell felelősséget vállalnia saját vágyaiért, s nem ráterhelni ezt gyermekeire.
 
 -          A szülők kapcsolati nehézségeinek megélése a gyermek előtt kialakítja a gyermek nézeteit a párkapcsolatokról, valamint a problémák megoldásának módozatairól. A szülők igyekezzenek nehézségeiket ne a gyermekükre zúdítani. Ha a gyerek azt látja, hogy otthon folyamatosan forrong a levegő az általa szeretett személyek között, hamar és könnyen elveszíti biztonságérzetét. Csoda, hogy a gyerek nyűgössé válik, nehezen alszik el, ha egyáltalán sikerül őt alvásra bírni, vagy ha elutasító valamely szülőjével kapcsolatban? A szülő felelőssége, hogy példamutatással megtanítsa gyermekének, hogy a konfliktusok az élet szükséges velejárói, s azokra mindig van és keresendő megoldás. Ha ilyen színezetet adunk a problémamegoldásnak, máris nem félelmet nevelünk a gyermekbe, hanem értelmet adunk számára is a kihívásoknak.
 
 -          A gyermek nevelése során helytelen ellenségképet erősíteni benne. Ellenségképet nevelni úgy lehet a legkönnyebben, ha a szülők a saját el nem fogadásaikat, félelmeiket belenevelik a gyermekükbe is. Például, ha az anya nem fogadja el az édesapa édesanyját, vagyis a nagymamát, akkor a gyermek is könnyen elsajátítja saját nagyszülőjével szemben a tagadást. Lehet, hogy a gyermek szeretné a nagymamáját, de az édesanya nevelése által folyamatosan kettősségbe kerül. Egy másik jó példa a más etnikumú közösségek el nem fogadása a szülő részéről. Például, ha Pistikét fellöki a Kolompár Győzike, s hazaérve mesélve sérelmeit a szülő nem a gyerek fájdalmának az enyhítésére, hanem a Kolompár Győzike romaságának ítéletére tanítja a gyereket.
 
-          A szülő feladata, hogy a gyermekét megtanítsa alapvető erkölcsi szabályokra. Megtanítsa azokra az elvekre, melyek segítik őt a társas kapcsolatokban való eligazodásra. 5-6 éves kor körül minden gyermek találkozik más gyerekekkel, s ha addig nem tanítottuk meg a helyes és a helytelen cselekedetek közötti különbségre, félő, hogy társaitól fog ellesni konfliktusmegoldó elveket, s nem biztos, hogy azok következménye mindig gyümölcsöző és örömmel fogjuk venni ezeket! Kérdés, hogy mivel fejezzük ki a gyermekünk iránti szeretetet? Sokan a szabad nevelés elve mellett azt gondolják, hogy a gyermek tegye csak azt, amit szeretne. Pedig társas környezetben mindenkitől elvárt, hogy alkalmazkodjon a társaihoz. Ha elmulasztjuk a gyermeket megtanítani alapvető erkölcsi elvekre, társai kiközösíthetik, s ezáltal csak hozzájárulunk lelki sebeinek elmélyüléséhez.
 
 -          A hitelesség kérdése igen jelentős. Ha a szülő nem következetes, s önmagától nem követeli meg azt, melyet a gyermekétől igen, hamar elveszíti gyermeke szemében a tekintélyt, és nehezen tudja visszaszerezni a kisgyerek tiszteletét. Fontos, hogy ha A-t mondunk, akkor ne B-t cselekedjünk. Hogy is várhatnánk el a gyerektől, hogy a nevelése során látott hiteltelenség ellenére ő helyes cselekedeteket gyakoroljon? Például, ha azt mondjuk neki, hogy a kistestvérét szeretnie kell, miközben vele is és a testvérével is sokszor idegesen bánunk, vajon meg fogja e tanulni, hogy mit jelent szeretni?
 
A kettősségben és ezáltal a kettősségre nevelt gyermeket onnan lehet felismerni, hogy egyedül nehezen találja meg helyét a világban. Bizalmatlanabb a felnőttekkel szemben, s félelemmel van az új dolgok iránt. Az egységre nevelt gyermek feltétel nélküli bizalommal viseltetik szülei és más felnőttek iránt is, s képes önállóan is cselekedni. Konfliktusaiban nem a félelmek, hanem a pozitív törekvés áll. Eldöntheted, hogy milyenre akarod formálni gyermekedet. De a leghasznosabb, ha még mielőtt őt formálod, megérted a fentebb leírt elveket, a belátásodra támaszkodva feloldod saját ellenmondásaidat.
 

Napi figyelmeztetés

Ha az ember igazat szól...

Ne vesd malacok elé az igazgyöngyöket. Vitatkozhatsz, ha nem értesz velem egyet, abból legfeljebb mindketten tanulunk. Odébbállhatsz ha nincs módod vitatkozni. Azonban soha ne tagadd azt, amit mondok, mielött meg nem értenéd annak tartalmát, hisz, ha igazat beszélek, nyomorultabb vagy minden embernél, mert szembeszálltál Isten igéjével. Ez akkor is így van, ha előtte megloptalak, vagy korábban hazudtam neked.

Téves mondások

Szeretlek, de...

"Szeretlek, de..." - A szeretetben nincs "de", mert alaptermészete a feltételnélküliség. Ugyanakkor csak akkor mondható el, hogy nem szeretsz valakit, vagy valamit, ha ártsz neki, akadályozod ő a saját szabadságában. A szeretetben nem kell egyetértened a másikkal!