- Kérlek benneteket, hogy segítsetek fejleszteni az ayurvedikát! Elmondhatjátok bátran, milyen je...
- Ayurvédikus testtípus teszt elérhető a regisztrált felhasználók részére! ...
- Tudta-e Ön, hogy az Ayurvéda elvek alkalmasak a kapcsolatok gyógyítására? ...
- Tudta-e Ön, hogy Ayurvédával Indiában sok gyógyíthatatlan betegséget is kezelnek? ...
- Tudta-e, hogy az Ayurvéda szebbé, vonzóbbá teheti Önt? ...
Névnap
Küldjön képeslapot az ayurvedika.hu-ról!
Ne feledd! A nevedet nem te választottad, de megdicsőíteni csak te tudod!
Krisztusvaras.hu
Hirdetés
Szavazzon
Címkefelhő
földelem nő félelem tűzelem gyermek apa ayurvédikus testtípus dosha levegő bűn radzsasz szeretet tűz víz szattva vonzódás szépség éter kapcsolatok életmód baba szülő anya ayurvéda igazság világosság vízelem panchakarma sós vata betegség táplálkozás erkölcs lelki levegőelem éterelem gúna savanyú nagyszülő isten testvér test béke fanyar pitta sötétség csípős fájdalom tamasz kapha tudati egészség kismama anyagi vágy férfi testi tudat felszabadulás öröm barát elem keserű föld tagadás édes lélek őselem mama
Kapcsolatok
Közösség
Jelenleg a csevegőben tartózkodik:
Nincs senki online
Egyéb információk
Napi vicc
A zsidó gyerek állandóan rossz jegyeket hoz haza az iskolából, az apja megfenyegeti: - Ha ilyen rosszul tanulsz, akkor beíratlak egy keresztény iskolába! A gyerek csak nem tanul jobban, ezért beíratják a másik iskolába. Ettől kezdve állandóan csak ötösöket hoz. Az apja meg is kérdi: -A zsidó iskolában rossz tanuló voltál. Mi történt? - Jaj, ne is kérdezd apa! Megyek az iskolába, az iskola előtt ott egy ember, keresztre feszítve. Bemegyek a kapun, szinten ott egy ember keresztre feszítve. Bemegyek az osztályba, a katedra felett szinten ott egy ember keresztre feszítve! Te apa, ezek nem viccelnek! |
Ayurvéda
A mentáról ayurvédikusan![]() A menta világszerte elterjedt és használt növény. Legismertebb felhasználású teába, hűsítő italokba, szószokban. Ayurvédikus szemmel... Bővebben |
Csaraka, az Ayurvéda ősatyja![]() Csaraka, az ayurvédikus tudás összegyűjtője és egyesítője. Személye meghatározó az ayurvédikus bölcselet és gyógyítás fennmaradásában,... Bővebben |
A négy életcél![]() Egy ember életútját megfigyelve a régi védikus iratok megfogalmazzák azt a 4 hajtóerőt, törekvést, melyek... Bővebben |
A Pinda-Brahma alapelv![]() A Pinda-Brahma alapelv az ayurvédikus gondolkodás alapvető filozófiai eleme. Az alapelv ismeretével az ember... Bővebben |
More in: Ayurvéda szabályozása, Ayurvédikus irodalom, Ayurvéda általában, Ayurvédában használt anyagok, Gúnák, Doshák, Őselemek |
Egészség
Egészséges szem Ayurvédával![]() A szem a lélek tükre – szokták mondani. A szem a szervezetünkben a tűz elem... Bővebben |
Ayurvédikus marma terápia![]() A marma szanszkrit eredetű szó, jelentése: titkos, rejtett, érzékeny pont. A marma energiaközpontot jelöl, mely... Bővebben |
Ayurvédikus gyógyszerek formái és felhasználásuk![]() Az ayurvédikus orvoslás alapjait képezik a növényi részekből készített és különböző módon alkalmazott készítmények.... Bővebben |
Visszérgyulladás gyógymódja Ayurvédával![]() A visszérgyulladás nem csak az idős kor betegsége, hanem már fiatalabb korban is felüti... Bővebben |
More in: Ayurvédikus egészség, Gyógytanácsok, Ayurvédikus egészségmegőrzés, Ayurvédikus gyógymódok, Receptek, gyógyszerek |
Életmód
Hűsítő Lassi ital![]() Ha nyár, akkor tombol a meleg, a szárazság és a Nap hője. A Pitta dosha... Bővebben |
Tavaszi Pancsakarma challenge – Beszámoló![]() 19 napos megtisztulási programot hirdettünk az Ayurvéda jegyében idén tavasszal. A kihíváshoz közel 300-an csatlakoztak.... Bővebben |
Ayurvédikus méregtelenítő önmasszázs![]() Itt a megújulás időszaka! Sokan most készülnek testüket és lelküket méregteleníteni. Mindent tudsz a méregtelenítésről?... Bővebben |
Létezik a tej allergia?![]() A napokban számos internetes fórumon olvashatók a tej fogyasztásának káros hatásai. Utánajártunk a tejfogyasztás ayurvédikus... Bővebben |
More in: Ayurvédikus életmód, Ayurvédikus szépségápolás, Ayurvédikus táplálkozás, Indiai receptek, Vegetáriánus receptek, Wellness, Fürdők, Ayurvédikus masszázs, Jóga, Ayurvédikus receptek, Sport, mozgás, ayurvédikus receptek |
Lelki élet
Karma jóga?![]() Karma jóga, vagy önzetlen szolgálat. A jógában ismert fogalom. A karma jóga célja, hogy az... Bővebben |
Mágikus mantrák![]() A mantrák a hindu és a buddhista vallásgyakorlat tudatot tisztító, gyógyító, a képzeteket megtisztító erejű... Bővebben |
Boldogság, merre jársz?![]() Boldogság. Valamennyi létező közös vágya. Elérésének útvonalai sokszínűek, egyénenként, társadalmi és vallási beállítottságtól függően különbözhetnek,... Bővebben |
A fájdalomtól való félelem![]() Hányszor érezzük magunkat sértettnek, sebzettnek, vagy szembesülünk nehezen a kritikával. Nem is sejtjük, hogy ilyenkor... Bővebben |
More in: Téveszmék eloszlatása, Gondolatok, Lelki élet, Kötelesség, Erkölcs, Tanúbizonyságok |
Kapcsolatok
Szülés utáni regenerálódás Ayurvédával![]() Anya lettél. Számos kérdés foglalkoztat, s keresed a babavárás előtti énedet. Hogyan találj vissza magadhoz... Bővebben |
|
Tamasz a gyereknevelésben![]() A 3 gúna az Ayurvéda tanai szerint (Szattva, Radzsasz, Tamasz) meghatározza ayurvédikus testalkatunkat és... Bővebben |
Babahordozás![]() A babahordozás nem egy új keletű fogalom. Az ősi törzsi népeknél közismert módja annak,... Bővebben |
More in: Kapcsolatok, Babák és mamák, Család, Párkapcsolatok, Társadalmi közösségek, Munkahelyi közösségek |
Napi bölcsesség
A helyes és helytelen hit |
A hit szóra és cselekvésre bírja az embert. A helyes hittel élő ember ezért szavaiban és tetteiben is gyümölcsöző, míg a helytelen hittel élő ember nem hoz , legfeljebb csak vad gyümölcsöt, sorsa a szenvedés. |
Napi dilemma
A hazugság dilemmája |
Minden nap eldöntheted, hogy hazudsz-e másoknak és önmagadnak, s a végén úgy belekeveredsz az illúzióba, hogy még te sem tudod, ki vagy valójában, vagy egyszer, ha fájdalmasan is-, de megvallod hazugságaid és felszabadulsz. |
A tudatos gyermeknevelés |
![]() |
![]() |
Írta: Ayurvéda portál | |||
Ezt a feladatot csak az a szülő képes ellátni, aki a gyermeket tudja lelki-tudati szinten megfigyelni. Sajnos, az iskolai évek megkezdésével a szülőnek egyre kevesebb kontrollja van a gyermeket érő behatásokon, sőt az óvodai évekkel ez az idő előrébb tolódik. A szülőnek ebben a kis időben kell megalapozni a gyermek életét. Nem csak a gyermekre, de minden emberre igaz, hogy egy információ akkor válik hasznossá és akkor épül be a mindennapi életébe, ha az megérinti a gyermek értelmét, azaz megérti annak összefüggéseit a saját eszközeivel. A babakort leszámítva (2-3 éves korig) a szülőnek az alábbiakat szükséges figyelembe venni: A gyermeket a 3-6 éves korig kell megtanítani a legalapvetőbb erkölcsi tanításokra (természetesen a saját szintjén: nyilván nem fog egy ekkora gyermek bankot rabolni, de azt tudnia kell, hogy a mások tulajdonát tisztelnie kell), amelyekre kíválóan alkalmasak a klasszikus mesék (a Tom és Jerry nem!, a Grimm mesék, vagy a magyar népmesék többsége igen!). Ezekben a mesékben kiválóan vannak szemléltetve a tulajdon tiszteletére, az emberi szabadság tiszteletére, az emberi élet tiszteletére, stb vonatkozó erkölcsi szabályok. A szülőnek azonban nem elég felolvasni az ilyen meséket, azokat a gyermekkel közösen értelmeznie is kell, le kell tudnia vonni a gyermeknek is a szükséges tanulságokat. Jó tudni a szülőknek, hogy a gyermek mindig belehelyezkedik a mese főhősének szerepébe és a mesét úgy éli meg, mintha vele történt volna meg, így a mese kiválasztása igen fontos feladat. A meséken keresztül nem csak az alapvető erkölcsi értékek, de a helyes problémamegoldó stratégiák is megtanulhatók. Jó, ha hangsúlyozza a szülő, hogy a bátor vitéz igen is félt a hétfejű sárkánytól, mégis fontosabb volt neki az igazság, így a félelme nem téríthette el a céljától. Alapvető konfliktusmegoldási stratégiák a mesékben például az alábbiak: segítség kérés (a hős királyfi segítségül hívja állat barátait, akikkel útja során találkozott), a kompromisszum (a királyfi hét évig szolgál, hogy megkaphassa a sárkány legyőzéséhez szükséges lovagi kardot és páncélt), a tanulás (ahhoz, hogy a királyfi megkaphassa a királylányt, meg kell tanulnia az íjászatot, hogy versenyben megküzdhessen érte), az áldozat (a királyfi odaadja az utolsó falatot is a rászorulónak, aki aztán varázslatos sípot ad cserébe). Nagyon fontos, hogy ebben az időszakban nem érdemes a gyermekkel szemben durva büntetési eszközöket használni, a gyermek legtöbbször nem tudja mit cselekszik, és az általa okozott kár értékét sem tudja felfogni. A szülőnek gyengéd terelgetéssel kell megoldania a gyermek figyelmének lekötését. Ebben az időszakban a legfontosabb a szülői példamutatás, amelynek igen hasonló értéket kell, hogy képviseljen, mint a mesékben szereplő embereké. Ez csak harmonikus családban lehetséges. Az iskolás korszakban a nevelésnek folytatódnia kell. A gyermeken nem csak az iskolai teljesítményt kell számonkérni, hanem más eszközökkel kell felkészíteni. A gyermek sokkal tudatosabb és elkezdődött a szülőkről való "leválás" folyamata. A gyermek az iskolában sokszor konfrontálódik, így a szülőnek a feladata, hogy a gyermek implementálni tudja a korábban megszerzett tudását a hétköznapi életében is. Ehhez a szülő és a gyermek között nagyon mély kapcsolatnak kell lennie, hogy a gyermek el merje mondani az életének legfontosabb dolgait. A következetes szülő abban tud segíteni, hogy ismételten felhívja figyelmét az alapvető erkölcsi tanításokra, illetve problémamegoldó stratégiákra. Ezeket bele kell tudni illesztenie a gyermek életére jellemző élethelyzetekbe. Kifejezetten hasznos lehet, ha a szülő saját átélt példáit képes elmondani a gyermeknek, illetve azt, hogy ő hogyan küzdött meg ezekkel a problémákkal. Az ilyen hozzáálás igen nagy bizalmat tud kifejleszteni a gyermekben, mert látja az utat, illetve a szülőt nem egy elérhetetlen ufo-nak tekinti, hanem hozzá hasonló embernek. Az is bizalmat gerjeszt, hogy a szülő már megoldotta a problémát, így a gyermek érzi, hogy olyanban ad tanácsot, ami számára nem ismeretlen (nem jöhet az a szöveg: áh, anya te ezt úgy sem érted!). Erkölcsi tanítások mellett a szülőnek meg kell tanítani a gyermeket a vágyainak és félelmeinek kezelésére is. Főleg, ha a család nincs olyan anyagi helyzetben, hogy a gyermek minden kérését teljesítse, fontos az őszinteség a lehetőségekről (akár anyagi, akár más természetű). Az nem elegendő tanítás a gyermeknek, hogy "nem lehet kisfiam, mert nincs pénzünk". Ez a gyermekben újabb kételyt ébreszt és kisebbnek fogja érezni magát a többi gyermekkel szemben. Ebben az esetben a helyes kommunikáció, ha elmeséljük neki, hogy miért, milyen áldozatot hozunk (például: új lakást szeretnénk venni, vagy sokkal fontosabbnak tartjuk, hogy te edzésre járj, stb.). A gyermek félelmei az iskolai évek alatt elsősorban arra vonatkoznak, hogy társai nem fogadják el őt, vagy hogy megsértik. Ez miatt nagyon fontos, hogy a gyermekben az értékrendek tisztázva legyenek. Ne is akarjon olyan emberekkel barátkozni, akik nem fogadják el akár a tanulmányi eredményét, akár az anyagi viszonyait, akár az ő szellemiségét. Tudja, hogy a kevés, de igaz barát fontosabb, mint a sok haver. Ebben a korban -de maximum 12-14 éves korig- megengedett a motiváció és a büntetés alkalmazása. Akármelyiket is kell alkalmaznunk, azt mindig a fokozatosság elvén alkalmazzuk, különben gyorsan elfogy az eszköztárunk a gyermek befolyásolhatóságára. A motivációt könnyen tudjuk használni, ha az a gyermek vágyaival egyező dolog. Ilyenkor sem szükséges a célt megígérni a gyermeknek, hanem apró, de a gyermek számára belátható lépésekben tálalni azt (például, ha a gyermek vágyik egy nagy lego parkra, akkor azt számára értékelhető darabokban megvenni, ha a szülőnek van is rá pénze). Nem szabad, hogy a gyermek elveszítse a motivációban a reményt. Soha ne motiváljunk pénzzel, főleg ne kislányokat, az súlyos erkölcsi válságba sodorhatja őket. A büntetés akkor használatos módszer, ha a gyermeket motivációval nem lehet befolyásolni. A büntetés nem történhet haragból, a gyermeknek a büntetés ideje alatt is tudnia kell, hogy szeretik és hogy a büntetés érte van. Az a leghelyesebb kommunikáció, ha a szülő a gyermekkel megérteti, hogy a gyermeknek a cél érdekében áldozatot kell hozni. Ha ezt megteszi, akkor nincs semmi akadálya, hogy az élet eredeti medrében továbbfollyon. A gyermeket verni büntetésként csak abban az esetben célszerű, ha súlyos erkölcsi hibát vétett (pl.: lopott) és tudatosítani akarjuk, hogy a bűn fájdalommal jár. Tanulmányi eredmény miatt, a kisebb viselkedésbeli problémák miatt, az otthoni kötelezettségek elmulasztása miatt a verés kifejezetten káros lehet. Ilyen esetben inkább a helyes motiváció a célravezető. A helyes büntető eszköz a gyermek vonzódásait veszi figyelembe (semmi esetre sem a félelmeit! Az nem fordulhat elő, hogy büntetésként ki kell menned a sötét udvarra éjszaka, mert tudom, hogy félsz), ilyenre jó példa, ha a gyermek vonzódik egy hobbyhoz, akkor egy időre azt függesztjük fel. Általában jó módszerek a gyermek anyagi, érzelmi vágyainak és szokásainak (a gyermeket édesség böjtre foghatom, korábban küldöm aludni, nem nézhet TV-t, stb.), valamint szabadságának (szobafogság) átmeneti korlátozása, de ne használjuk büntetésként azt, ami a gyermeknek érdeke (soha ne kelljen büntetésből tanulnia). Az életkor előrehaladtával a szülőnek a gyermek lehetséges életszituációinak és értelmének megfelelő erkölcsi tanítást kell adni. Minél több helyről kaphat a gyermek információt, annál fontosabb, hogy azokat milyen súlyozással, milyen módon fogadja be. A szülőnek képesnek kell lenni kiszűrnie a gyermek tudatából a félelmet keltő dolgokat, az elfolytott vágyakat és ezekre mind megoldást nyújtania, hogy a gyermek mentálisan egészségesen indulhasson neki az életnek. A gyermeket nem szabad a saját képünkre nevelni, azzal többet árhatok neki, mint amennyit használok. Az a helyes magatartás, ha döntési alternatívákat mutatok be, amelyek a legnagyobb szabadságfokot adják neki, a döntési alternatívák kidolgozásába a gyermeket is bele kell vonni. Az nem fordulhat elő, hogy egy ajánlott út sem érinti az ő vágyait, akaratát.
|
Napi figyelmeztetés
Ha az ember igazat szól... |
Ne vesd malacok elé az igazgyöngyöket. Vitatkozhatsz, ha nem értesz velem egyet, abból legfeljebb mindketten tanulunk. Odébbállhatsz ha nincs módod vitatkozni. Azonban soha ne tagadd azt, amit mondok, mielött meg nem értenéd annak tartalmát, hisz, ha igazat beszélek, nyomorultabb vagy minden embernél, mert szembeszálltál Isten igéjével. Ez akkor is így van, ha előtte megloptalak, vagy korábban hazudtam neked. |
Téves mondások
Mindig a jó emberek halnak meg... |
"Mindig a jó emberek halnak meg..." - Ez nem igaz! A bűn zsoldja a halál, illetve a megbocsátásra való képtelen embernek a része a korai elmenetel. Az igaz ember testét legfeljebb a gonosz pusztíthatja el erőszakkal, fegyverrel és karddal. A bűn nem mindig szemmel látható, vagy füllel halható. Ha jó embernek tartottad, nem ismerted sem őt, sem az Istent. Isten elött nincs jó ember, legfeljebb törekvő. |