Névnap

Ma 2020. december 04., péntek, Borbála és Barbara napja van. Holnap Vilma napja lesz.

Küldjön képeslapot az ayurvedika.hu-ról!

Ne feledd! A nevedet nem te választottad, de megdicsőíteni csak te tudod!

Szavazzon

Kérlek, segíts szavazatoddal! Milyennek tartod az ayurvedika.hu-t?
 

Ayurvedika a Facebook-on




Jelenleg a csevegőben tartózkodik:

Nincs senki online

Ayurvéda képekben

Napi vicc

Mária Katalin nővér belépett a csend kolostorába. A főpap közölte vele:
- Nővér, ez a csend kolostora. Itt maradhatsz, ameddig csak akarsz, de nem beszélhetsz addig, ameddig azt nem mondom, hogy beszélj.
Mária Katalin 5 éve élt már a kolostorban, amikor a főpap így szólt:
- Mária Katalin nővér, 5 éve vagy itt. Most szólhatsz két szót.
Mária Katalin így szólt:
- Kemény ágy.
- Sajnálattal hallom - mondta a főpap. - De kerítünk neked egy jobb ágyat.
Újabb 5 év után Mária Katalint hívatta a főpap.
- Újabb két szót szólhatsz, Mária Katalin.
- Hideg étel - mondta Mária Katalin, és a föpap megnyugtatta, hogy az étel jobb lesz a jövőben.
Mária Katalin 15. évfordulója közeledett a kolostorban. Eljött a nap, és a
főpap megint az irodájába hívatta Mária Katalint.
- Két szót szólhatsz ma. - mondta a főpap.
- Most kilépek. - mondta Mária Katalin nővér.
- Ez a legjobb, amit tehetsz - mondta a főpap. - Mióta itt vagy, csak a
hülye nyavalygásodat hallani.

Google Fordító

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Ayurvéda

A mentáról ayurvédikusan

News image

A menta világszerte elterjedt és használt növény. Legismertebb felhasználású teába, hűsítő italokba, szószokban. Ayurvédikus szemmel... Bővebben

Csaraka, az Ayurvéda ősatyja

News image

Csaraka, az ayurvédikus tudás összegyűjtője és egyesítője. Személye meghatározó az ayurvédikus bölcselet és gyógyítás fennmaradásában,... Bővebben

A négy életcél

News image

Egy ember életútját megfigyelve a régi védikus iratok megfogalmazzák azt a 4 hajtóerőt, törekvést, melyek... Bővebben

A Pinda-Brahma alapelv

News image

 A Pinda-Brahma alapelv az ayurvédikus gondolkodás alapvető filozófiai eleme. Az alapelv ismeretével az ember... Bővebben

More in: Ayurvéda szabályozása, Ayurvédikus irodalom, Ayurvéda általában, Ayurvédában használt anyagok, Gúnák, Doshák, Őselemek

Egészség

Egészséges szem Ayurvédával

News image

A szem a lélek tükre – szokták mondani. A szem a szervezetünkben a tűz elem... Bővebben

Ayurvédikus marma terápia

News image

A marma szanszkrit eredetű szó, jelentése: titkos, rejtett, érzékeny pont. A marma energiaközpontot jelöl, mely... Bővebben

Ayurvédikus gyógyszerek formái és felhasználásuk

News image

 Az ayurvédikus orvoslás alapjait képezik a növényi részekből készített és különböző módon alkalmazott készítmények.... Bővebben

Visszérgyulladás gyógymódja Ayurvédával

News image

 A visszérgyulladás nem csak az idős kor betegsége, hanem már fiatalabb korban is felüti... Bővebben

More in: Ayurvédikus egészség, Gyógytanácsok, Ayurvédikus egészségmegőrzés, Ayurvédikus gyógymódok, Receptek, gyógyszerek

Életmód

Hűsítő Lassi ital

News image

Ha nyár, akkor tombol a meleg, a szárazság és a Nap hője. A Pitta dosha... Bővebben

Tavaszi Pancsakarma challenge – Beszámoló

News image

19 napos megtisztulási programot hirdettünk az Ayurvéda jegyében idén tavasszal. A kihíváshoz közel 300-an csatlakoztak.... Bővebben

Ayurvédikus méregtelenítő önmasszázs

News image

Itt a megújulás időszaka! Sokan most készülnek testüket és lelküket méregteleníteni. Mindent tudsz a méregtelenítésről?... Bővebben

Létezik a tej allergia?

News image

A napokban számos internetes fórumon olvashatók a tej fogyasztásának káros hatásai. Utánajártunk a tejfogyasztás ayurvédikus... Bővebben

More in: Ayurvédikus életmód, Ayurvédikus szépségápolás, Ayurvédikus táplálkozás, Indiai receptek, Vegetáriánus receptek, Wellness, Fürdők, Ayurvédikus masszázs, Jóga, Ayurvédikus receptek, Sport, mozgás, ayurvédikus receptek

Lelki élet

Karma jóga?

News image

Karma jóga, vagy önzetlen szolgálat. A jógában ismert fogalom. A karma jóga célja, hogy az... Bővebben

Mágikus mantrák

News image

A mantrák a hindu és a buddhista vallásgyakorlat tudatot tisztító, gyógyító, a képzeteket megtisztító erejű... Bővebben

Boldogság, merre jársz?

News image

Boldogság. Valamennyi létező közös vágya. Elérésének útvonalai sokszínűek, egyénenként, társadalmi és vallási beállítottságtól függően különbözhetnek,... Bővebben

A fájdalomtól való félelem

News image

Hányszor érezzük magunkat sértettnek, sebzettnek, vagy szembesülünk nehezen a kritikával. Nem is sejtjük, hogy ilyenkor... Bővebben

More in: Téveszmék eloszlatása, Gondolatok, Lelki élet, Kötelesség, Erkölcs, Tanúbizonyságok

Kapcsolatok

Szülés utáni regenerálódás Ayurvédával

News image

Anya lettél. Számos kérdés foglalkoztat, s keresed a babavárás előtti énedet. Hogyan találj vissza magadhoz... Bővebben

Édesanyák

News image

Legújabb cikkünk témája az egyéni testalkattal bíró édesanyának személyiségének boncolgatása ayurvédikus szemmel. Melyek az... Bővebben

Tamasz a gyereknevelésben

News image

 A 3 gúna az Ayurvéda tanai szerint (Szattva, Radzsasz, Tamasz) meghatározza ayurvédikus testalkatunkat és... Bővebben

Babahordozás

News image

A babahordozás nem egy új keletű fogalom. Az ősi törzsi népeknél közismert  módja annak,... Bővebben

More in: Kapcsolatok, Babák és mamák, Család, Párkapcsolatok, Társadalmi közösségek, Munkahelyi közösségek

Napi bölcsesség

Küzdelem

Küzdj az igazságért, küzdj a szeretetért, küzdj a békéért, küzdj az életért, vagy küzdj a javaidért. Azonban soha ne harcolj a hazugság ellen, ne harcolj a gyűlölet ellen, ne harcolj a békétlenség ellen, ne harcolj a halál ellen és ne harcolj a veszteség ellen. Ha így teszel mindig lesz erőd, hogy céljaidat elérd, ha nem így teszel, olyanná leszel, mint ami ellen harcolsz.

Napi dilemma

A félelem dilemmája

Minden nap eldöntheted, hogy gonosz tanácsadódra, a félelemre hallgatsz-e, aki eddig soha semmiben nem segített, vagy igaz prófétákra, akik már legyőzték őt, és hitre és bizalomra tanítanak.

A tudatos gyermeknevelés Nyomtat Email
Írta: Ayurvéda portál   

A tudatos gyermeknevelésA világban sok gyermek fel sodródva az élet forgatában. A hömpölygő információáradat, amely egy gyermeket körülvesz, könnyen alakít ki félelmet bennük, ha a szülők nem figyelnek tudatosan a nevelésre. A felnövekvő nemzedékek ennek következtében tele vannak félelemmel, amelyek az emberből a legszélsőségesebb dolgokat hozzák ki, agresszió, bűnözési hajlam, stb. A felpörgött világban az egyik különösen veszélyes ok lehet, ha nem vigyázunk gyermekeink lelkére, mi felnőttek is felelősséggel tartozunk azért, hogy lelkileg is kiegyensúlyozott embereket neveljünk, akik képesek megállni a helyüket a világban.

Ezt a feladatot csak az a szülő képes ellátni, aki a gyermeket tudja lelki-tudati szinten megfigyelni. Sajnos, az iskolai évek megkezdésével a szülőnek egyre kevesebb kontrollja van a gyermeket érő behatásokon, sőt az óvodai évekkel ez az idő előrébb tolódik. A szülőnek ebben a kis időben kell megalapozni a gyermek életét. Nem csak a gyermekre, de minden emberre igaz, hogy egy információ akkor válik hasznossá és akkor épül be a mindennapi életébe, ha az megérinti a gyermek értelmét, azaz megérti annak összefüggéseit a saját eszközeivel. A babakort leszámítva (2-3 éves korig) a szülőnek az alábbiakat szükséges figyelembe venni:

A gyermeket a 3-6 éves korig kell megtanítani a legalapvetőbb erkölcsi tanításokra (természetesen a saját szintjén: nyilván nem fog egy ekkora gyermek bankot rabolni, de azt tudnia kell, hogy a mások tulajdonát tisztelnie kell), amelyekre kíválóan alkalmasak a klasszikus mesék (a Tom és Jerry nem!, a Grimm mesék, vagy a magyar népmesék többsége igen!). Ezekben a mesékben kiválóan vannak szemléltetve a tulajdon tiszteletére, az emberi szabadság  tiszteletére, az emberi élet tiszteletére, stb vonatkozó erkölcsi szabályok. A szülőnek azonban nem elég felolvasni az ilyen meséket, azokat a gyermekkel közösen értelmeznie is kell, le kell tudnia vonni a gyermeknek is a szükséges tanulságokat. Jó tudni a szülőknek, hogy a gyermek mindig belehelyezkedik a mese főhősének szerepébe és a mesét úgy éli meg, mintha vele történt volna meg, így a mese kiválasztása igen fontos feladat. A meséken keresztül nem csak az alapvető erkölcsi értékek, de a helyes problémamegoldó stratégiák is megtanulhatók. Jó, ha hangsúlyozza a szülő, hogy a bátor vitéz igen is félt a hétfejű sárkánytól, mégis fontosabb volt neki az igazság, így a félelme nem téríthette el a céljától. Alapvető konfliktusmegoldási stratégiák a mesékben például az alábbiak: segítség kérés (a hős királyfi segítségül hívja állat barátait, akikkel útja során találkozott), a kompromisszum (a királyfi hét évig szolgál, hogy megkaphassa a sárkány legyőzéséhez szükséges lovagi kardot és páncélt), a tanulás (ahhoz, hogy a királyfi megkaphassa a királylányt, meg kell tanulnia az íjászatot, hogy versenyben megküzdhessen érte), az áldozat (a királyfi odaadja az utolsó falatot is a rászorulónak, aki aztán varázslatos sípot ad cserébe). Nagyon fontos, hogy ebben az időszakban nem érdemes a gyermekkel szemben durva büntetési eszközöket használni, a gyermek legtöbbször nem tudja mit cselekszik, és az általa okozott kár értékét sem tudja felfogni. A szülőnek gyengéd terelgetéssel kell megoldania a gyermek figyelmének lekötését. Ebben az időszakban a legfontosabb a szülői példamutatás, amelynek igen hasonló értéket kell, hogy képviseljen, mint a mesékben szereplő embereké. Ez csak harmonikus családban lehetséges.

Az iskolás korszakban a nevelésnek folytatódnia kell. A gyermeken nem csak az iskolai teljesítményt kell számonkérni, hanem más eszközökkel kell felkészíteni. A gyermek sokkal tudatosabb és elkezdődött a szülőkről való "leválás" folyamata. A gyermek az iskolában sokszor konfrontálódik, így a szülőnek a feladata, hogy a gyermek implementálni tudja a korábban megszerzett tudását a hétköznapi életében is. Ehhez a szülő és a gyermek között nagyon mély kapcsolatnak kell lennie, hogy a gyermek el merje mondani az életének legfontosabb dolgait. A következetes szülő abban tud segíteni, hogy ismételten felhívja figyelmét az alapvető erkölcsi tanításokra, illetve problémamegoldó stratégiákra. Ezeket bele kell tudni illesztenie a gyermek életére jellemző élethelyzetekbe. Kifejezetten hasznos lehet, ha a szülő saját átélt példáit képes elmondani a gyermeknek, illetve azt, hogy ő hogyan küzdött meg ezekkel a problémákkal. Az ilyen hozzáálás igen nagy bizalmat tud kifejleszteni a gyermekben,  mert látja az utat, illetve a szülőt nem egy elérhetetlen ufo-nak tekinti, hanem hozzá hasonló embernek. Az is bizalmat gerjeszt,  hogy a szülő már megoldotta a problémát, így a gyermek érzi, hogy olyanban ad tanácsot, ami számára nem ismeretlen (nem jöhet az a szöveg: áh, anya te ezt úgy sem érted!). Erkölcsi tanítások mellett a szülőnek meg kell tanítani a gyermeket a vágyainak és félelmeinek kezelésére is. Főleg, ha a család nincs olyan anyagi helyzetben,  hogy a gyermek minden kérését teljesítse, fontos az őszinteség a lehetőségekről (akár anyagi, akár más természetű). Az nem elegendő tanítás a gyermeknek, hogy "nem lehet kisfiam, mert nincs pénzünk". Ez a gyermekben újabb kételyt ébreszt és kisebbnek fogja érezni magát a többi gyermekkel szemben. Ebben az esetben a helyes kommunikáció, ha elmeséljük neki, hogy miért, milyen áldozatot hozunk (például: új lakást szeretnénk venni, vagy sokkal fontosabbnak tartjuk, hogy te edzésre járj, stb.). A gyermek félelmei az iskolai évek alatt elsősorban arra vonatkoznak, hogy társai nem fogadják el őt, vagy hogy megsértik. Ez miatt nagyon fontos, hogy a gyermekben az értékrendek tisztázva legyenek. Ne is akarjon olyan emberekkel barátkozni, akik nem fogadják el akár a tanulmányi eredményét, akár az anyagi viszonyait, akár az ő szellemiségét. Tudja, hogy a kevés, de igaz barát fontosabb, mint a sok haver.

Ebben a korban -de maximum 12-14 éves korig- megengedett a motiváció és a büntetés alkalmazása. Akármelyiket is kell alkalmaznunk, azt mindig a fokozatosság elvén alkalmazzuk, különben gyorsan elfogy az eszköztárunk a gyermek befolyásolhatóságára. A motivációt könnyen tudjuk használni, ha az a gyermek vágyaival egyező dolog. Ilyenkor sem szükséges a célt megígérni a gyermeknek, hanem apró, de a gyermek számára belátható lépésekben tálalni azt (például, ha a gyermek vágyik egy nagy lego parkra, akkor azt számára értékelhető darabokban megvenni, ha a szülőnek van is rá pénze). Nem szabad, hogy a gyermek elveszítse a motivációban a reményt. Soha ne motiváljunk pénzzel, főleg ne kislányokat, az súlyos erkölcsi válságba sodorhatja őket. A büntetés akkor használatos módszer, ha a gyermeket motivációval nem lehet befolyásolni. A büntetés nem történhet haragból, a gyermeknek a büntetés ideje alatt is tudnia kell, hogy szeretik és hogy a büntetés érte van. Az a leghelyesebb kommunikáció, ha a szülő a gyermekkel megérteti, hogy a gyermeknek a cél érdekében áldozatot kell hozni. Ha ezt megteszi, akkor nincs semmi akadálya, hogy az élet eredeti medrében továbbfollyon. A gyermeket verni büntetésként csak abban az esetben célszerű, ha súlyos erkölcsi hibát vétett (pl.: lopott) és tudatosítani akarjuk, hogy a bűn fájdalommal jár. Tanulmányi eredmény miatt, a kisebb viselkedésbeli problémák miatt, az otthoni kötelezettségek elmulasztása miatt a verés kifejezetten káros lehet. Ilyen esetben inkább a helyes motiváció a célravezető. A helyes büntető eszköz a gyermek vonzódásait veszi figyelembe (semmi esetre sem a félelmeit! Az nem fordulhat elő, hogy büntetésként ki kell menned a sötét udvarra éjszaka, mert tudom, hogy félsz), ilyenre jó példa, ha a gyermek vonzódik egy hobbyhoz, akkor egy időre azt függesztjük fel.  Általában jó módszerek a gyermek anyagi, érzelmi vágyainak és szokásainak (a gyermeket édesség böjtre foghatom, korábban küldöm aludni, nem nézhet TV-t, stb.), valamint szabadságának (szobafogság) átmeneti korlátozása, de ne használjuk büntetésként azt, ami a gyermeknek érdeke (soha ne kelljen büntetésből tanulnia).

Az életkor előrehaladtával a szülőnek a gyermek lehetséges életszituációinak és értelmének megfelelő erkölcsi tanítást kell adni. Minél több helyről kaphat a gyermek információt, annál fontosabb, hogy azokat milyen súlyozással, milyen módon fogadja be. A szülőnek képesnek kell lenni kiszűrnie a gyermek tudatából a félelmet keltő dolgokat, az elfolytott vágyakat és ezekre mind megoldást nyújtania, hogy a gyermek mentálisan egészségesen indulhasson neki az életnek. A gyermeket nem szabad a saját képünkre nevelni, azzal többet árhatok neki, mint amennyit használok. Az a helyes magatartás, ha döntési alternatívákat mutatok be, amelyek a legnagyobb szabadságfokot adják neki, a döntési alternatívák kidolgozásába a gyermeket is bele kell vonni. Az nem fordulhat elő, hogy egy ajánlott út sem érinti az ő vágyait, akaratát.

 

Napi figyelmeztetés

Hit és igazság

Vigyázz! A hit nem vak, nem süket és főleg nem tehetetlen. Aki nem keresi az igazságot, az meg sem találja, aki pedig nem találja azt, igaz ember nem lehet.

Téves mondások

Én olyan bűnös vagyok!

"Én olyan bűnös vagyok!" - Ha ez a mondat tiszta szívből jön, már meg is tisztultál, mert lehullt az illúzió! Nincs más dolgod, mint elhagyni korábbi gyengeségeidet.